Jak zarejestrować spółkę
Spółki kapitałowe (czyli spółka z o.o. i spółka akcyjna) w organizacji z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) stają się odpowiednio: spółką z o.o. i spółką akcyjną oraz uzyskują osobowość prawną. Od tej chwili stają się więc podmiotami praw i obowiązków. Spółki osobowe (jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo-akcyjna) natomiast z chwilą wpisu do rejestru powstają.
Rejestracja jest zatem niezbędnym elementem, aby każda z powyżej wymienionych spółek prawa handlowego mogła działać.
Zarejestrowanie spółki polega na zgłoszeniu do Krajowego Rejestru Sądowego odpowiednich dokumentów, które umożliwią zarejestrowanie w rejestrze przedsiębiorców odpowiednich informacji podlegających ujawnieniu.
Aby dokonać zarejestrowania spółki kapitałowej lub osobowej należy złożyć w sądzie rejonowym, w którym funkcjonuje wydział gospodarczy prowadzący Krajowy Rejestr Sądowy, właściwym ze względu na siedzibę nowo utworzonej spółki, kompletną dokumentację obejmującą:
Druki formularzy można pobrać w każdym Sądzie Rejonowym. Są także dostępne na stronie internetowej Ministra Sprawiedliwości w zakładce Rejestry i ewidencje / Krajowy Rejestr Sądowy.
Opłata – wpis stały od wniosku o zarejestrowanie każdej spółki osobowej lub kapitałowej – wynosi 500 zł, zaś obowiązkowa opłata za ogłoszenie wpisu spółki do rejestru w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG) to koszt 100 zł.
Potwierdzenia dokonania tych opłat na rachunek bankowy właściwego sądu rejonowego najlepiej złożyć wraz z wnioskiem, co przyspieszy procedurę rejestracji.
Wypełniony wniosek wraz z kompletną dokumentacją można złożyć osobiście w biurze podawczym właściwego sądu rejonowego lub przesłać pocztą. Istnieje także możliwość dokonania tego drogą elektroniczną, ale ta ewentualność obwarowana jest ścisłymi wymogami dotyczącymi formy wniosków i sposobu ich składania.
Złożenie wniosku przez Internet możliwe jest wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. System ten dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości, z tym, że posługiwać się nim mogą jedynie zarejestrowani użytkownicy. Wnioski i załączniki muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. To samo dotyczy dokumentów, na podstawie których dokonuje się wpisu do KRS.
Oprócz powyżej wymienionych formularzy przynależnych dla określonych rodzajów spółek, istnieje także katalog formularzy wspólnych – właściwych dla każdej spółki. Są to następujące druki: KRS-WA, KRS-WH, KRS-WK, KRS-WL, KRS-WM i KRS-ZN.
Do powyżej wymienionych druków KRS należy załączyć szereg dokumentów, które składa się w oryginale, albo odpisach lub wyciągach zawierających urzędowe poświadczenie. Są to między innymi:
W procedurze rejestracji bardzo ważne jest, aby wszystkie formularze zostały poprawnie wypełnione, a podlegające załączeniu dokumenty prawidłowo sporządzone. Każda pomyłka to ryzyko zwrotu wniosku, a tym samym konieczność złożenia ponownego.
Prawnicy specjalizujący się w prawie spółek posiadają doświadczenie w przeprowadzaniu swoich klientów przez procedurę rejestracji. Nie tylko sporządzają wymagane dokumenty, ale także udzielają konsultacji i wyjaśniają bieżące wątpliwości. Jeżeli cenią sobie Państwo profesjonalną pomoc prawną umożliwiającą przejście procedury rejestracyjnej z sukcesem, współpraca z kancelarią prawną będzie doskonałym posunięciem.
Formularz kontaktowy
Odezwiemy się tak szybko jak możliwe.